07.01.2020 | Oorsprong: Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT)

2020 in het teken van Ludwig van Beethovens 250e geboortejaar

250e verjaardag van Ludwig van Beethoven vindt plaats in 2020.
250e verjaardag van Ludwig van Beethoven vindt plaats in 2020.
© pixabay.com

Aan het begin van het jubileumjaar ter gelegenheid van het 250e geboortejaar van Ludwig van Beethoven lanceert de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) haar wereldwijde themacampagne 'Discover Beethoven'.

"Met 21,8 miljoen cultuurtoeristen zijn wij de nummer één culturele bestemming onder Europeanen", aldus Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT. “Om de uitstekende positie van Duitsland als muziekland te versterken, zorgen we met de Beethovencampagne voor meerdere digitale focuspunten. De campagne bestaat, naast interessante plekken in de regio Bonn, uit activiteiten in heel Duitsland om te voldoen aan de vraag naar cultureel aanbod in het algemeen en het basisthema 'muziekland Duitsland' in het bijzonder."

Vanwege het jubileum heeft Lonely Planet Beethovens geboorteplaats Bonn op de vijfde plaats gezet van steden in de hele wereld, die een bezoek waard zijn in 2020.

Samenwerking met Beethoven Jubiläums Gesellschaft

De DZT heeft met het Beethoven Jubiläums Gesellschaft mbH een samenwerkingsovereenkomst afgesloten om het jubileum gezamenlijk in het buitenland onder de aandacht te brengen. De dochteronderneming van de Stiftung BeethovenHaus heeft als taak het jubileumjaar te organiseren, te promoten en te coördineren als evenement met internationale allure in een regionale setting. Door gebruik te maken van de internationale DZT-netwerken kan het grote evenement wereldwijd nog efficiënter worden gepromoot en kunnen nieuwe markten worden aangeboord.

Kansen benutten op bronmarkten met veel potentie

In het kader van de themacampagne brengt de DZT relevante content uit in meer dan vijftig markten over de hele wereld. Daarnaast worden er in de belangrijkste markten extra activiteiten georganiseerd. Zo vinden er in de Verenigde Staten, China en Japan al aan het begin van het themajaar 2020 B2B-evenementen plaats. Ook werd er een persreis georganiseerd naar het openingsconcert in Bonn op 16 december 2019. De DZT zal in de loop van het jaar nog meer B2B-evenementen en persreizen organiseren in de Europese topmarkten voor het Duitse inkomende toerisme.

Moderne interpretatie van klassiek erfgoed

In alle bronmarkten maakt de DZT gebruik van moderne digitale communicatievormen om het klassieke erfgoed van Beethoven op een eigentijdse manier te presenteren. Zo biedt een virtual reality-toepassing internationale gasten tijdens DZT-evenementen de unieke kans om samen met Beethoven live fragmenten uit de Negende Symfonie quatre-mains op de piano te 'spelen'. Ook is er een augmented reality-toepassing waarmee je 'live foto's' met Beethoven kunt maken. Op een microsite (beschikbaar in het Duits, Engels, Frans, Chinees en Japans) is alle informatie over het jubileum en het culturele aanbod verzameld. Daarnaast organiseert de DZT wereldwijd social mediacampagnes en influencer-reizen. Met internationaal mediapartner CNN worden vijf films geproduceerd in de reeks ‘Great Big Story’ die worden uitgezonden via de wereldwijde TNT-kanalen.

Op basis van markt- en benchmarkanalyses ontwikkelt de DZT jaarlijks meer dan 200 campagnes om de merkessentie van Duitsland als reisbestemming te promoten. Jaarlijkse hoogtepunten, die betrekking hebben op evenementen of speciale gebeurtenissen en de aandacht vestigen op minder bekende facetten van Duitsland als reisbestemming, vormen een aanvulling op de merkcommunicatie.