Groen wordt sterk geassocieerd met natuur, turkoois staat voor creativiteit: de Bestemming Karlsruhe presenteert zich op de CMT-beurs in Stuttgart met een nieuw logo, herontworpen brochures en een vernieuwde website. De aanwezigheid op 's werelds grootste publieksbeurs voor toerisme en vrije tijd van 18 tot 26 januari 2025 markeert het begin van het nieuwe toeristische jaar in de UNESCO-stad van mediakunsten Karlsruhe, die weer veel culturele en evenementale hoogtepunten in petto heeft.
Pascal Rastetter, Managing Director van KTG Karlsruhe Tourismus GmbH, legt uit hoe het logo tot stand is gekomen: “Sinds 2012 adverteerden we met het woordmerk karlsruhe, de lettergrepen ‘karls’ en ‘ruhe’ gemarkeerd door de kleuren groen en paars, een designcombinatie die er nu een beetje verouderd uitziet. We zijn ook geëvolueerd als bedrijf en onze bestemming is aanzienlijk gegroeid wat betreft het aantal gasten en overnachtingen dankzij het brede aanbod. Ons nieuwe logo en bedrijfsontwerp zijn nu afgeleid van de vele vormen en facetten van Karlsruhe, of het nu gaat om de waaiervormige straten, de piramide op het marktplein, de K voor Karlsruhe, de duidelijke lijnen van mediakunst of zelfs een geïmpliceerde schaal voor de “Stad van het Recht”.
Na een landelijke aanbesteding werd het logo gemaakt in samenwerking met deteringdesgin GmbH uit Bielefeld. Het bureau maakte indruk met zijn duidelijke thematische focus op de kernmerkthema's van Karlsruhe en een uniforme beeldtaal. Naast het aantrekkelijke drukwerk heeft de website www.karlsruhe-erleben.de na de herlancering ook een duidelijker en moderner ontwerp. De site is gebruiksvriendelijker dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie, zoals de Eye Able Assist® tool, waarmee de website kan worden aangepast aan de behoeften van mensen met een handicap of beperking.
UNESCO City Karlsruhe beursoptreden met mediakunst en jubilea
Als enige Duitse UNESCO-stad voor mediakunst biedt Karlsruhe ook in 2025 weer een gevarieerd aanbod aan inspirerende werken en evenementen. Met het SCHLOSSLICHTSPIELE Light Festival en “Media Art is here” van 14 augustus tot 14 september 2025 staan twee van de grootste mediakunsttentoonstellingen van Duitsland op het programma. KTG presenteert een voorproefje van de creatieve hoogtepunten op de beurs in Stuttgart met het mediakunstwerk “Grüße aus Karlsruhe” (Groeten uit Karlsruhe) van het kunstenaarscollectief Francis Karat. Dit brengt oude foto's tot leven met behulp van kunstmatige intelligentie en is bedoeld om een discussie op gang te brengen over moderne AI-technologie en de herinneringscultuur.
10 jaar succesvolle marketing van Karlsruhe als cultuurstad: Het overkoepelende merk “Cultuur in Karlsruhe”, dat in 2015 werd gelanceerd, is nog steeds uniek in Duitsland. Musea, theaters, filmmakers, muziek, festivals, bibliotheken en universiteiten komen hier in alle disciplines samen om de diversiteit van het culturele landschap van Karlsruhe te versterken en zowel intern als extern te promoten. Op de CMT-beurs presenteren ongeveer 50 culturele partners het uitgebreide jaarprogramma voor 2025.
Een van de hoogtepunten zal zeker de 200e verjaardag van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) zijn. Het instituut in Karlsruhe is een van de oudste technische universiteiten in Duitsland, waar de “vader van de fiets” Karl Drais en de uitvinder van de auto Carl Benz studeerden. Hier ontdekte de natuurkundige Heinrich Hertz voor het eerst elektromagnetische golven en hier werd in 1984 in Duitsland de eerste internet-e-mail verstuurd. De grote verjaardag van het KIT wordt in Karlsruhe het hele jaar door gevierd met tal van evenementen. Gasten kunnen zich ook verheugen op 40 jaar DAS FEST, het grootste muziek- en familiefestival van Zuid-Duitsland, en een speciaal filmprogramma ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de Karlsruhe Cinematheek.
Naast het culturele programma zal het toerisme-team op de stand informatiemateriaal hebben over de toeristische attracties en bezienswaardigheden van de stad, spannende tips voor culinaire excursies naar Karlsruhe en gezinsactiviteiten, evenals gratis kaarten voor fietsen en wandelen in de regio. Tot de beursspecials behoren kortingscodes voor het op een app gebaseerde buitenspel “Tatort Recht”.
De UNESCO-stad van mediakunsten Karlsruhe staat samen met Noord-Zwarte Woud en Pforzheim in hal 6, standnr. 6B65 op de CMT van 18 tot 26 januari 2025 in de Messe Stuttgart.