06.11.2024 | Oorsprong: EMG - Essen Marketing GmbH

Virtual Reality filmervaring Aufwind opent in Essen

Virtual Reality filmervaring Aufwind
Virtual Reality filmervaring Aufwind
Virtual reality filmervaring “Aufwind” geopend in Essen op 6 november 2024 | © EMG - Essen Marketing GmbH

Essen heeft een nieuwe attractie. De nieuwe winkel voor “Aufwind” is vandaag geopend aan de Vereinstraße 21 in het centrum van de stad. "Aufwind” is een driedelige belevenis die bestaat uit een museum, een documentairefilm en een virtual reality-ervaring, waarin deelnemers worden ondergedompeld in de wereld van de Duitse luchtvaartpioniers. Acteurs als Wotan Wilke Möhring, Moritz Führmann, Michelle Barthel en Lusie Befort waren betrokken bij dit unieke project. Barthel en Befort waren persoonlijk aanwezig bij de opening om de volledig heringerichte winkel te bekijken en vragen van de pers te beantwoorden.

“Aufwind” speelt zich af in een tijd waarin de droom om te vliegen nog heel groot was voor mensen. Er is een unieke VR-filmervaring gecreëerd waarin deelnemers in de huid kruipen van Thea Rasche uit Essen. Zij was een van de eerste vrouwelijke aerobatic-piloten ter wereld en verwierf internationale faam als de “Flying Fräulein”. Met haar overwinnen de deelnemers grenzen en weerstand, laten ze zich gelden tegen vooroordelen en laten ze iedereen zien wat ze in huis hebben.

Essen travel magazine

Essen travel magazine

Ruhrgebied

Nagenoeg geen andere Duitse stad heeft in de loop van de eeuwen zo'n ontwikkeling doorgemaakt als Essen: van een middeleeuwse vestiging met een klooster voor de dames van de hoge adel tot een van de belangrijkste centra voor de kolen- en staalindustrie van de wereld tot een moderne metropool waarin wereldwijd actieve bedrijven op het gebied van bestuur, gezondheidszorg, handel en dienstverlening hun thuis hebben gevonden.

De virtual reality filmervaring “Aufwind” bestaat uit drie elementen. In samenwerking met het Ruhrmuseum is er een museumzaal ontworpen. Hier vind je tentoonstellingen over de vroege luchtvaart in het Ruhrgebied en talrijke foto's uit de persoonlijke nalatenschap van Thea Rasche. Dit illustreert de luchtvaartgeschiedenis van Thea Rasche en de voormalige luchthaven Essen-Gelsenkirchen-Rotthausen. Het tweede element is een bioscoopzaal.

In een documentaire film van ongeveer twintig minuten leren de deelnemers meer details over de geschiedenis van de luchtvaart in het algemeen en in het Ruhrgebied, en over de eerste vrouwelijke luchtvaartpioniers in Duitsland. Deze film werd samen met het Ruhrmuseum en het Deutsches Museum in München geproduceerd. Het middelpunt van “Aufwind” is het derde element, de virtual reality filmervaring. Bezoekers worden met behulp van een bewegingsstoel en een VR-bril naar het Essen van 1912 gestuurd. Daar worden ze deel van een filmachtige virtuele wereld. Ze kruipen in de huid van Thea Rasche, rijden later over de voormalige Kettwiger Straße en vliegen als klap op de vuurpijl in een historisch vliegtuig over Essen en het Ruhrgebied.

Het bijzondere: De bewegingsstoel brengt alle bewegingen over op het lichaam. Effecten zoals wind en kou maken de ervaring nog echter. “Aufwind” is een ervaring voor alle zintuigen.

 

Virtual reality filmervaring “Aufwind” - De virtual reality filmervaring “Aufwind” bestaat in totaal uit drie elementen. - © EMG - Essen Marketing GmbH
De virtual reality filmervaring “Aufwind” bestaat in totaal uit drie elementen. | © EMG - Essen Marketing GmbH

“Aufwind” heeft in 2023 al een internationaal publiek versteld doen staan toen het werd vertoond in de immersieve media-sectie op het filmfestival van Venetië. Het project is nu gelanceerd in een permanente winkel in Essen. De virtual reality filmervaring is officieel geopend en verwelkomt bezoekers op donderdag en vrijdag van 12.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 18.00 uur. Tickets kosten 25 euro per persoon en kunnen alleen online worden geboekt op www.visitessen.de/aufwind.

“Aufwind” is een productie van het in Düsseldorf gevestigde bedrijf NEONREAL, dat samen met EMG - Essen Marketing GmbH al de mixed-reality tijdreis ‘Essen 1887’ heeft gerealiseerd. Aufwind” werd gefinancierd door de Film- und Medienstiftung NRW en medienboard Berlin Brandenburg. De heringerichte winkel aan de Vereinstraße 21 in Essen werd gecreëerd door EMG - Essen Marketing GmbH als exploitant in samenwerking met het Ruhr Museum.